Diorama Map
Concept
Cities are always “amplifying” themselves repeatedly. They emerge and disappear as they continue to integrate themselves. With a camera in hand, I walk through specific cities to take photographs-- those of birds' eye views, of views captured by looking up above me or views from various locations along the road.
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Thereafter, referring to the map, I put together on various canvases all the "fragments" that I have captured, so as to reconstruct my memories to enable myself to render into images the specificity of the respective cities and the appearance of "the present" whose glimpse the cities have given me. By doing so, I try to express again the geographical representations by using the photographs that have captured the specific things and events that are completely different from the symbolic representations on maps. This is my attempt to express the appearance of the cities by integrating my personal experiences and memories. What results is not at all a map to convey precise information, but the record of how I, as a human being, have walked through their streets and how I looked at those streets. Along with being the representation of my awareness, it is that of the appearance of the respective cities as the epitome of their vitality. I try to capture the cities, not necessarily as the entities consisting of the symbolized information and material buildings, but as the fresh and organic Life that is the accumulation of the experiences and activities or the history or memory of the people who live there.
What constitutes the important element of the Series, Diorama in Map, is the constant "movement". The series is the work that is the deposit of my experiences and the time I have spent in encountering the various phenomena as I move through a certain place. At the same time, by using all my methods of photographing as the elements that constitute a map, I try to actualize in the form of a bird’s-eye-view map, my awareness of the world which spreads out before me, that is, immediately before my eyes.
A great many processes are included in the process of producing this work. I can say that each of these processes constitutes a part of my journey through the cities. The reason for that is my belief that photographs are not completed at the moment they are taken, but are completed in the process of recollecting the memories thereafter by confronting them again. I believe that what results from my confronting these enormous number of photographs, and actualizing again in the form of a map by integrating them, is my personal portrait, as well as my representation of the appearance of a specific city whose glimpse it has given me. Moreover, by emphasizing "repetitions" in this series, I try to see the transformation in my personal way of responding to cities and that of my way of communicating them, not to mention the transformations of the cities as structures. I do so by looking at one and the same city at a specific time, (I produced "Tokyo" in 2004 and once again, produced the same in 2014).
常に増幅を繰り返し、生まれては消え、集積続ける都市。私はカメラを手にある特定の都市を歩き、鳥瞰、仰視、あるいは路上など様々な場所から撮ったすべての断片を、地図に即して一枚一枚キャンバスに繋ぎ合わせ、記憶を再構築することで、都市の放つ特異性や、都市が垣間見せる”現在”の姿をイメージ化している。
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そこでは地図における記号的な表現とは全く異なる、具体的事物や出来事が写された写真を用いて、再び地理学的な表現を試みることによって、自身の経験と記憶の集積による都市の姿を表現しようとしている。そうして出来上がってくるものは決して正確な情報を伝えるための地図ではなく、一人の人間がその街をどのように見て、どのように歩いたかということの記録の痕跡であり、一つの認識の表れであると共に、生命感を持ったエネルギーの縮図としての都市の姿である。私は自身の身体を用いることにより、都市は、必ずしも記号化された情報やで物質的な建造物で構成された個体ではなく、そこに住む人間の経験や行動、あるいは歴史や記憶が積み重なる、有機的で瑞々しい一つの生命体として都市を捉えようと試みている。
シリーズDiorama Mapでは“移動する”ことが常に重要な要素であり、ある場所へ向かい、移動しながら様々な対象に出会い、それらの経験と時間の堆積によって作品が構築されている。それと同時に、自身の写真行為すべてを地図を構成する要素として用いることで、私と私の目の前に広がる世界をどのように認識しているかをある俯瞰的視点を持った地図という形式を通して顕在化する試みでもある。この作品の制作過程においては多くのプロセスを含むが、その制作過程の一つ一つは私にとって旅の一部であると言える。なぜなら写真は撮影された瞬間で完了するものではなく、その後に再び対峙し記憶を呼び起すという過程において自身の写真行為が完結するものであると考え、それらの撮影した膨大な写真に向き合い、一つの集積として再び地図という形に即して顕在化させることによってそこに現れてくるのはある一つの都市の姿であると同時に自分自身のポートレートでもあると考えている。また、このシリーズにおいては“反復”することも重要視していて、ある一定の期間をもって定点的(2004年に東京を制作し、2014年に再び東京を制作)に同じ都市を見ることにより構造としての都市の変化はもちろん自身の都市への呼応の仕方やコミュニケーションの変化を見るという試みでもある。